Carp24

A pontyhorgászat nem csak bojlishorgászat! Sokkal több...

Egy év a tározón – Pontycentrum a Tisza tavon 2. rész

Az előző részt a nyári horgászatok bemutatásával, elemzésével zártuk, de kettőt- hármat pislog az ember, és már is itt a szeptember, az ősz kezdete. Lázasan vártuk, terveztük a heteket. Nézzük szép, sorjában hogy alakult ez kis csapatunk számára.

A bevezetőben nem véletlenül írtam az ezerarcú őszt. A hidegfrontok, az indián nyár mind- mind ennek az évszaknak a velejárója, ami horgászataink szempontjából döntő kimenetelű lehet! Szeptember közepére erős lehűlést diagnosztizáltak. Az indulásunkat erre időzítettük. Cél ismét az Abádszalóki- medence volt, de most a másik oldalára, egy erősen hínárral borított, egy általunk jónak vélt helyre. Józsi gondolt egy merészet, és úgy gondolta leugrik négy napra előttünk egy kis terep „felderítésre”, mivel még egyikünk sem horgászott itt. Balszerencséjére a közelben lévő jet- ski pálya nem halt ki, sőt nagyon is látogatott volt, köszönhetően a nyarat idéző időjárásnak. Sajnos kapás nélkül teltek a napok, de az utolsó, szerda reggeli érkezésünkig sikerült fognia néhány, 5-10 kg közötti uszonyost, illetve egy 10kg feletti pontyot is. Ennek nagyon örültünk, jó jelnek tűnt, nagyon reménykedtünk Lacival a fogásokban, bízva az időváltozásban.

Az új "pálya"

A sűrű hínárral borított helyen...

...nem volt egyszerű a vízen való közlekedés

A bevezetőben nem véletlenül írtam az ezerarcú őszt. A hidegfrontok, az indián nyár mind- mind ennek az évszaknak a velejárója, ami horgászataink szempontjából döntő kimenetelű lehet! Szeptember közepére erős lehűlést diagnosztizáltak. Az indulásunkat erre időzítettük. Cél ismét az Abádszalóki- medence volt, de most a másik oldalára, egy erősen hínárral borított, egy általunk jónak vélt helyre. Józsi gondolt egy merészet, és úgy gondolta érkezésünk előtt leugrik négy napra egy kis terep „felderítésre”, mivel még egyikünk sem horgászott itt. Balszerencséjére a közelben lévő jet- ski pálya nem halt ki, sőt nagyon is látogatott volt, köszönhetően a nyarat idéző időjárásnak. Sajnos kapás nélkül teltek a napok, de az utolsó, szerda reggeli érkezésünkig sikerült fognia néhány, 5-10 kg közötti uszonyost, illetve egy 10kg feletti pontyot is. Ennek nagyon örültünk, jó jelnek tűnt, nagyon reménykedtünk Lacival a fogásokban, bízva az időváltozásban. Sajnos az időjósok kissé mellétrafáltak, mert a front csak nem akart megérkezni. Viszont vészesen közeledett a hétvége, így mi is kaptunk a zajos társaságból, a nagy halra esélyt sem hagyva. Helyváltozáson törtük a fejünket, de a frekventáltabb hely foglaltak volt, így maradtunk és vártuk a csodát. Szerencsére azért nem maradtunk „pontytalanul”. Néhány kisebb, és egy két nagyobbacska halat azért sikerült elcsábítanunk. A horgászat utolsó előtt napján végre megérkezett az az idő, amit annyira vártunk. Mint egy hurrikán söpört át rajtunk. Ez végképp véget vetett a pecának, mert vízre menni lehetetlen volt, az idő pedig lejárt. Sokszor nem is gondolnánk, mennyi minden múlhat néhány napon. Nem voltunk viszont elégedetlenek, sőt csalódottak sem, hisz ez benne van a „pakliban”. A Tisza tavon bármi megtörténhet. Pozitívumként értékeltük viszont, hogy a nyáron is jól működő halliszt nélküli bojli, a Live System. Az Odyssey XXX pedig már megint verhetetlennek bizonyult.

Az indián nyarat orkán erejű szél váltotta fel

A Live System és a....

...jó öreg Odyssey XXX bojli nagyon jól működött az ezerarcú ősz folyamán

Folytyik Zoli, aki már nagyon várta első randevúját a Tisza- tóval, tűkön ülve készülődött Józsival, de az időjárás miatt indulásukat egy héttel elhalasztották, mert az idő újra melegedni kezdett. Választásuk végül arra a részre esett, ahol nyáron is horgásztunk, kezdődhet tehát az újabb hét! Jól indultak a napok, a kisebb pontyok után megjelentek a nagyobbak is. Egészen 16 kg- ig fogták a szebbnél- szebb halakat. Józsi kuriózumként egy tükröst is elcsábított. Ezekből nagyon kevés él a tározóban. Először helyi horgászok el sem akarták neki hinni, de aztán a fotó bizonyított. Zolit is teljesen elvarázsolta a páratlan vízi világ, már is rabul ejtette a tározó. Elhatározták, hogy hamarosan visszatérnek.

Jól indult a lombhullató évszak

Zoli...

...és Józsi, szebbnél-szebb...

...pontyokkal...

...randevúzott

Közben kiderült, hogy november 2.-án kezdődik el a tározó leengedése, amikor is a halak megindulnak az élő folyóra. Elvétve maradnak meg csak uszonyosok az egyes kubik gödrökben. Zoli és Józsi két héttel később ismét ugyanott foglaltak helyet. A helyiek szerint ez egy nagyon jó időszak, az idő szépen hűlt, nyirkos, esős időszak következett. Nyaralók sincsenek már, pontyozókból is csak kevés van a parton, ezáltal tovább növelve az esélyeket. A harci lázat beindította egy 21 kg-os ponty híre is, amelyet a napokban fogtak ebben a medencében! A két mindenre elszánt nagyponty vadásznak napokig nem volt egy „csippantása sem” viszont utána elindultak a swingerek. Zoli harmadik kapása nem volt más, mint az az elképesztő ponty matuzsálem, amely a maga 28 kilójával nem csak a hazai pontyhorgászatot, hanem a nemzetközit is felrobbantotta! Egészen páratlan teljesítmény, és jelenleg ez a hivatalos ponty- rekord a Tisza- tavon! Hallani legendás fogásokról a múltban, ami lehet igaz is meg nem is, de az biztos, hogy fantasztikus halra mindenki felkapta a fejét. A gratulációk a világ minden tájáról érkeztek, nem csak itthonról, bizonyítván a fogás nem hétköznapiságát!

Zolinak a harmadik kapással érkezett meg az elképesztő pontymatuzsálem

És itt még nem volt vége! A tavaszi horgászatunkhoz hasonlóan közel ötven kapásuk volt a következő pár napban, köszönhetően az erős, néha viharos északi szélnek. Utolsó estére Józsi egyedül maradt, elmondása szerint hajnalban hulla fáradtan rogyott a sátorba, 11 kapást jegyzett, és egy sem volt tíz kiló alatt! Bámulatos, nem minden napi élmények!

Parádés pontyozás a két gurutól

A sort Boros Tomi és barátja zárta, akik a foglalások miatt ismét csak a tavaszi helyen tudtak horgászni október utolsó hetében, abban bízva, talán el tudnak csípni egyet-, kettőt a vándorló pontyokból. Egy hét alatt egy kapást jegyeztek, de a tettes kiléte nem derült ki, mert idő előtt távozott. Kitartásukért természetesen nekik is jár a dicséret.

Boros Tomi sajnos nem járt szerencsével

A hosszú téli időszak alatt van ideje ezeket a szép emlékeket felidézni az embernek, és gondolkodni azon, mit lehet még finomítani, vagy új dolgokat kipróbálni. Mert azután ismét tavasz lesz, elkezdődik a víz feltöltése, ébredni fog a természet, pezsdül a víz, és akkor újra lehetőség nyílik a nagypontyok üldözésére a végtelen vizek országában…

Összegzés, tapasztalatok

Ezzel végére is értünk a kis összefoglalónknak. Ebben az egy évben rengeteg dolgot figyelhettünk meg, sok tapasztalatot szereztünk, de sok kérdés még mindig megválaszolatlan maradt. Úgy gondoljuk, egy egész élet is kevés lehet egy ekkora vízfelület megismerésére. Az mindenesetre kijelenthető, hihetetlen rapszodikus vízről beszélhetünk. Rengeteg tényező befolyásolhatja egy-egy horgászat végkimenetelét. A szél, mint sok esetben, nagyon meghatározó. Sekély víz lévén, ha velünk szembe fúj, esélyeink megnőnek, pláne ha északról érkezik. Sok, hatalmas focipálya méretű terület található, lehetőség szerint próbáljunk inkább markáns helyeket keresni, ez lehet növényes, tökleveles rész, kövezés, egy- egy öblítő csatornás rész, illetve az akadók. Ezeken a helyeken a legtöbb a természetes táplálék, mely igen széles skálán mozog: rengeteg tavi és vándorkagyló, csiga, szúnyoglárva, plankton, és rákok minden mennyiségben. Mivel a pontyok nincsenek rászorulva a bojlira, ezért úgy gondoljuk, hogy jó minőségű csalira van szükség ahhoz, hogy jó eredmények szülessenek.

Árulkodó jelek a pontyzsákban. Szinte csak természetes táplálék

Nagy méretű tigrismogyoróval is etettünk, mert a pontyzsák tartalma szerint ezt is szívesen fogyasztották a tározó lakói. A legtöbbet gyári csalikkal horgásztunk, legjobban az egész évet nézve a Live System és az Odyssey XXX vált be. A fűszeres-halas-rákos Pacific Tuna is jól működött, de az igen intenzív csalit a keszegek és a törpeharcsák hamar megtalálták. Érdekes, hogy a törpe egyáltalán nem volt zavaró tényező a fent említett bojlik esetben, sőt a rákok sem, pedig volt ilyen félelmünk.

Egy kis tigrismogyoró is kellett a sikereinkhez

A gyári bojlik tökéletesen helytálltak a tározón

A rendkívül attraktív Pacific Tuna sajnos hamar megkívánták a nem kívánatos halak

Remekül működött a hóember szerelék is, főleg az élénk színek. Ezek közül az Acid Pear és Citrus Zest pop up valamint a négy család fehér színű pop-up-jai. A nagyobb mennyiségű etetés, és a kisebb koncentráltabb között sem volt jelentős eltérés: mindkettő szépen adta a halat. A csali 24mm hóemberként, vagy duplán süllyedve működött, extrém szelektálásra nem volt szükség.

A hóember szerelék...

...elképesztően hatékony volt

A citrusos és a...

...körtés pop up-ot imádták a Tisza tó pikkelyes lakói

A fehérek sem okoztak csalódást

Szerelékek, halak

Sokan kérdeztek minket a szerelékekről, lássuk most ezeket. Nagy dolgokra nem kell számítani: 0,35-0,40mm-es főzsinór (Gardner Sure Cast), 20-25 méter előtétzsinór: 0,55-0,60 mm-es méretben(Slinky, Mirage )elhagyós, nagyméretű ólom, esetleg kő, és 30-35 cm-es Vigilante fonott előkezsinór. Ne féljünk a nagyobb horgoktól, a 2-es 4- méret alá nem érdemes menni, az itteni halak szája hatalmas, és roppant erős. Egyszerű, csomómentes kötés, karomszerelék, vagy kombi- rig, nem érdemes bonyolítani, valószínűleg az itt élő halak nem találkoztak még soha horoggal. A Continental Mugga itt is tökéletesen vizsgázott.

Sure Cast Yellow a biztos befutó

Hadnagy Sanyinak nagyon bevált a tavalyi év újdonsága

Az előtétzsinórokat se felejtsük otthon

Egyszerű "ólom elhagyós" szerelék, se több, se kevesebb

A Tisza tavon kizárólag a Vigilante előkezsinórt használtuk

Ne spóroljunk a minőséggel. Hisz nagyon fontos az utolsó egy méter. Sőt! Itt fokozottan igaz. Sok apró részletre kell figyelni, de ha a végén megszólal a kapásjelző, akkor kezdhetünk izgulni, mert itt tényleg bármi megtörténhet… És hogy milyen pontyokkal találkozhatunk? Nos, elképesztő széles a fauna: a legtöbbjük tőponty, amely lehet fehér, szinte albínó, sötét, világos, szinte aranysárga, hosszúkás, vagy tömzsi, kerek. Igazi sodrófa forma nyurgák, hatalmas farok úszókkal, mely sokszor szinte narancssárga színben izzanak. Tükörpontyok is vannak, mint már említettem korábban, de nagyon ritka, és inkább a nagyobbak közül valók. Az erejük viszont lenyűgöző, elképesztő kondícióban vannak,nagyon vadul harcolnak, nemes ellenfelek!

A jövő

Zárásként a jövőre szeretnék egy kicsit kitérni. A legfontosabb: 2017. januárjától a meglévő helyek mellett, melyeket előre lehet továbbra is foglalni, lehetőség nyílik akárhol behúzós horgászatot folytatni, csak a pontos(GPS) alapú bejelentkezés szükséges hozzá! Ez minden jóérzésű, kihívásokat kereső horgász számára örömteli, szélesíti a lehetőségeket! Reméljük, mindenki értékeli majd ezt a nyitást a sporthorgászat felé, és nem fog vele gusztustalan módon visszaélni! A halőrök kiemelten fogják ezeket vizsgálni, nem érdemes játszadozni, komoly szankciókra számolhatnak a tetten értek, amely helyén való és követendő példa! Összefogással, odafigyeléssel pár éven belül ez egy valódi horgász paradicsommá válhat, tegyünk együtt érte! Mindenkinek remek horgászatokat és óriási pontyokat kíván a Pontycentrum csapata, jövőre innen folytatjuk!